Djävulen bär prada


Andy Schacs är en småstadsbo som flyttar till New York i hopp om att bli journalist. Hon har en fin meritlista och en lång utbildning.
När Andy sätter sin fot på tidningen Runaway, där hon söker jobb som assistent åt Miranda Priestly, märker hon direkt att hon är inne i en annan värld. Magra, välklädda kvinnor som säljer själen för sitt jobb. När Andy väl får jobbet som "miljoner flickor skulle dö för" inser hon inte att hon påbörjar sitt tuffaste år i sitt liv, ett år som slav åt djävulen själv, legenden Miranda Priestly.

Att klämma in 400 sidor på 107 min är svårt, men regissören fixar det galant. En hel del detaljer som man i boken älskat finns inte med, och en hel del nytt har tillkommit, men inga direkta fel uppstår.
Introduktionen är underbar, filmen blir sevärd bara av de där första minutrarna.
Anne Hathaway sköter sitt jobb som Andrea Schacs mycket bra. Meryl Streep spelar bitch galant, även om hon pratar långsamt och Adrian Grenier är a real hottie, men den största och bästa rollprestationen gjorde utan tvekan Emily Bunt i sin tolkning av chefsassistenten Emily. Hon spelade sin roll grymt bra, rösten, uttrycken och de hånfulla minerna var verkligen sjukt härliga. Jag älskade henne från första stund! Ngt man däremot kan klaga på är översättningen. Mycket slarvigt gjort (Att döpa om Miranda till Amanda i en av de första scenerna var mkt osmart), översättaren var tydligen inte vidare insatt i modebranchen (Alla som hört talats om Calvin Clein räcker upp handen) och grammatiken var dålig. Ingen ursäkt här!
Jag säger såhär: Jag älskade boken, och filmen levde upp till mina förväntningar, gör Miranda till en större bitch, lägg in liite mer Lilly i filmen, Låt Anne Hathaway bli a REAL Carrie och då får filmen högsta betyg.
Anne var söt, och stylisten lyckades göra henne chic. Men att Patricia gjort Sex and the city märks inte direkt.
Men, petitesser i sammanhanget! Helheten är super. Djävulen bär prada är sevärd, och definitivt lo
vely!

Kommentarer
Postat av: sara

Såg den i går ..var mkt bättre än vad jag trodde


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback