Berlin

Jag tillbringade tre hela dagar i Berlin med min mamma & pappa och min pojkvän, och tänkte ge er en liten snabbguide om ni någon gång skulle åka dit.
Till att börja med: Om ni ska åka någonstans i Berlin, ta för guds skull inte bilen! Om ni har varit i Turkiet någon gång och sett hur de kör bil där, samma sak i Berlin. Helt galet. Tunnelbanan är jättesnabbt och smidigt, ett dagskort kostar bara 60:- svenska kronor och gäller på alla tunnelbanor, bussar, spårvagnar och pendeltåg. Sedan kryllar det av taxibilar men har ingen aning om priset.


Shopping

Kurfürstendamm
   
Berlins bästa shoppinggata, vi gick där i 5 timmar och var ändå inte överallt. Finns affärer som passar alla plånbokar, H&M är en affär som synd överallt. Finns även Vero moda och andra affärer som finns i Sverige.

Stadtmitte

Mitt inne i Berlin, det är tunnelbanestationen som heter Stadtmitte. Här finns det bara H&M som är i budgetklass, annars finns det bara affärer som Gucci, Louis Vitton (stavas?).

Turism
Vill man leka turist finns det en del grejer att se på, Tyskland har som sagt en ganska tragisk historia (andra världskriget, berlinmuren osv).
Brandenburger Tor, Tv-tornet, Berlinmuren, koncentrationslägret Sachsenhausen som ligger ett par mil norr om Berlin.
     



Tre dagar i Berlin var alldeles för lite, och jag har nog inte ens sett hälften. Eftersom att jag gillar storstad är chansen stor att jag åker dit igen :)

Tips! Ikväll (lördag) kl 19:30 på Kanal 5 åker programmet "Titta vi reser" till Berlin.


Alexandra


Kommentarer
Postat av: hanna

låter riktigt kul, säkert lärorikt också, med tanke på Tysklands historia...dessutom kommer man dit på bara några timmar om man bor här i skåne:)Har varit i tyskland en gpng innan, men då bodde jag hos en tysk, och aktiviterna var redan planerade i förväg;)

2007-07-15 @ 10:01:34
Postat av: CCCLena

Det röda linnet var superfint tycker jag=)

Postat av: Alexandra

tack så mkt :)

2007-07-18 @ 11:41:38
URL: http://dependence.tjejsajten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback